מה קורה אם לא עושים טיפול לרכב?
שגרת הטיפולים לרכב בזמן הכרחית ומאפשרת לנו, כנהגים, ליהנות מהרכב שלנו בצורה הטובה ביותר. במקרים בהם נמנעים מלטפל ברכב ואף נמנעים מלהגיע לטיפול תקופתי, הם מקרים שיובילו לפגיעה משמעותית ברכב שלכם, עד לכדי סכנה בטיחותית לכם ולשאר הנוסעים.
רבים מלקוחות solomycar פונים אלינו עם השאלה כל כמה זמן צריך לעשות טיפול לרכב. בכתבות קודמות ניתן היה להבין כי לשאלה זו אין תשובה אחת מוחלטת, כשטיפולים לרכב נקבעים בהתאם למספר רב של משתנים.
במידה וקשה לכם להוציא לפועל טיפול לרכב בזמן, אנו ב-solomycar מאפשרים ללקוחותינו ליהנות משירות עד הבית, שבו ניקח לכם את הרכב לטיפול תקופתי למוסך, שאותו תוכלו לבחור באינדקס המוסכים שלנו.
שימוש בשירות שלנו יבטיח לכם להימנע מהשאלה מה קורה אם לא עושים טיפול לרכב בזמן.
הימנעות מהחלפת שמן מנוע בזמן
בכל טיפול תקופתי, המוסך שלכם אמור להחליף לכם את שמן המנוע בשמן חדש. באתר שלנו תוכלו להתרשם ממגוון רחב של שמנים למנוע המתאימים למספר רחב של דגמים, כשאלו נבדלים במרכיבם וצמיגותם.
במקרים בהם החלפת שמן המנוע נעשתה במועד מאוחר מידי, אנו חושפים את רכבנו למספר רחב של בעיות, כששמן המנוע עצמו ברכב הופך לצמיגי וסמיך מידי, כשתצורה זו מובילה לשימון מופחת של מרכיבי המנוע השונים ובהאצת הבלאי שלהם.
לצד הפיכת שמן המנוע לצמיגי וסמיך מידי, צובר שמן המנוע מזהמים ופסולת המצטברים בו, כשאלו מפחיתים את יעילות השמן ומובילים לפגיעה משמעותית בתפקוד המנוע. הימנעות מהחלפת שמן המנוע לאורך זמן רב עלולה, בסופו של דבר, להוביל לפגיעה אנושה במנוע עצמו, עד לכדי תיקונו בעלות גבוהה ואף החלפה שלו במנוע חדש.
אי החלפה של מסנן שמן מנוע בזמן
בטיפול תקופתי לרכב ישנו הצורך, לצד החלפת שמן המנוע בשמן חדש, להחליף את מסנן שמן המנוע.
תפקידו של מסנן שמן המנוע ברכב הוא לוודא כי שמן המנוע יישאר נקי וזך לאורך זמן, כשרכיב זה מיועד "ללכוד" פיח, אבק ושבבי מתכת זעירים המצטברים בחלקי המנוע השונים. כך, בעצם, מאפשר מסנן שמן המנוע למנוע סתימות במנוע, זאת לצד נזקים נוספים.
במקרים בהם נמנענו מלהגיע לטיפול תקופתי בזמן, ישנו הסיכון כי מסנן שמן המנוע שלנו כבר אינו עובד בתפוקה איכותית ומרבית, מה שעלול להוביל בתוך זמן קצר למסנן שמן מנוע תקול.
מסנן שמן מנוע תקול יהיה כזה שיפסיק לסנן פיח, אבק ושבבי מתכת קטנים, כשאלו יסתובבו באופן חופשי במנוע. הדבר יוביל לכך שגלגלי השיניים ברכב לא יעבדו בצורה חלקה ורכיבים שונים יעבדו בתפוקה נמוכה, עד למצב שלא יוכלו עוד לבצע את תפקידם. בנוסף לכך, צריכת הדלק ברכב תגדל והמנוע עצמו עלול להתחמם ביתר שאת ובפרקי זמן קצרים, מה שיוביל גם לפגיעה בחלקי מנוע העלולים להישרף או להתעוות.
אי החלפת של מסנן אוויר בזמן
מסנן נוסף שיש להחליף בחדש, בעת טיפול תקופתי, הוא מסנן האוויר. כיום, בחלק מהרכבים המודרניים מורכבים חיישני מסנן אוויר המתריעים לנהג כשהגיע הזמן להחליף את מסנן האוויר ברכב במסנן חדש. ברכבים אחרים, חיישנים אלו אינם קיימים ואנו, בעלי הרכבים, לוודא שאנו מגיעים בזמן לטיפול תקופתי, כשבו, בין היתר, ידאג המוסך להחליף את מסנן האוויר הישן בחדש.
תפקידו של מסנן האוויר ברכבים, המורכב לרוב בקדמת הקרבורטור או צינור היניקה של המנוע, הוא בסינון האוויר מאבק ושאר מזיקים שעלולים להיכנס למנוע. כניסה של לכלוך ומזהמים שונים למנוע יובילו בתוך זמן קצר להיווצרות בלאי, עד לפגיעה משמעותית במנוע ובחלקיו השונים.
במקרים ובהם נמנעתם מלהגיע בזמן לטיפול תקופתי, בו היה צריך להחליף את מסנן האוויר בזמן, יש ותרגישו בסימנים בולטים בעת השימוש ברכב, כשהסימן המובהק הראשון יקבל ביטוי בנסיעה ברכב המתקשה להאיץ, לבטח בעת עליות. הסיבה לכך נעוצה בעובדה כי מסנן האוויר ברכב הגיע למצב שכמות האוויר המגיעה למנוע נמוכה, מה שהופך את פעילות המנוע ליעילה פחות, כשזו מקבלת ביטוי באופן ניכר במקרים בהם אנו נרצה להאיץ בעת עלייה.
לצד הקושי להאיץ, סימן נוסף למסנן אוויר תקול יוביל לעלייה בצריכת הדלק של הרכב וזאת בשל העובדה כי המנוע עובד קשה יותר בכדי לינוק אוויר, מה שמוביל באופן טבעי לצריכת יותר דלק מצידו, לעומת מקרים בהם מסנן האוויר תקין.
סימן נוסף ובהחלט מדאיג במקרים ובהם לא החלפנו מסנן אוויר בזמן, יוביל גם לרעשים שנשמע מכיוון מנוע הרכב. קולות אלו עלולים להעיד כי מסנן המנוע סתום כולו או מלוכלך באופן משמעותי. הרעשים שנשמע יכללו רעשי צפצוף ושריקות, כשמהם קשה יהיה להתעלם ויצריכו הגעה שלכם למוסף באופן מידי.
אי החלפה של מצתים בזמן
מצתים, המוכרים לרובנו בשם פלאגים, מהווים חלק משמעותי במנועי הרכב, כשגם אותם יש להחליף בטיפולים תקופתיים. אותם מצתים נמצאים מעל הצילינדר ברכב ומהווים חלק משמעותי בתהליך שריפת הדלק במנועי בעירה. ברוב הרכבים נמצא ארבעה מצתים, כשברכבים גדולים יותר ישנם גם 6 או 8 מצתים.
במידה ולא הגענו לטיפול תקופתי בזמן, כשבטיפול זה ישנו הצורך להחליף את המצתים התקולים, אנו נשמע תוך זמן קצר רעשים בעת הנעת הרכב ואף רעשי קרטוע המבטאים תנועה שאיננה אחידה בזמן הנהיגה.
ברכבים רבים, בהם חלק או כלל המצתים תקולים, אנו נבחין בהידלקות של נורת האזהרה (נורת ברז בצבע כתום לרוב) המתריעה, בין היתר, גם על בעיית מצתים. החלפת מצתים נחשבת לפעולה מהירה ופשוטה בעת טיפול תקופתי, כשעלותה מסתכמת במאות שקלים בלבד.
ישנם מקרים בהם נהגים המבצעים מעקב צמוד בנוגע לרכבם, ידאגו להגיע במיוחד למוסך שלהם בעבור הצורך להחליף את המצתים, גם אם מדובר על הגעה למוסך מספר שבועות לפני הצורך להגיע לטיפול תקופתי.
אי החלפה של רפידות בלם בזמן
מערכת הבלימה ברכבים מהווה מערכת חשובה, מרכזית ומשמעותית בשמירה על שלום הנהג והנוסעים. חלק ממערכת זו כוללת את רפידות הבלם, כשאלו ממוקמות בכל אחד מארבעת גלגלי הרכב ומטרתן לעצור את סיבוב הגלגלים כשאנו לוחצים על דוושת הבלם.
רפידות הבלם מוכרות גם כדסקיות בלמים והן מורכבות משתי לוחיות מתכת שעליהן רפידה עשויה חומר עמיד וחזק, כשברוב המקרים יהיה מדובר באסבסט. רפידות הבלם מונחות על גבי חלק מתכתי הנמצא בתוך הגלגל המוכר כ"צלחת". כשאנו מבצעים בלימה ברכב, רפידות הבלם נלחצות על גבי ה"צלחת", מה שמוביל להאטה של גלגלים הרכב עד לכדי עצירה מלאה.
במקרים בהם רפידות הבלם נשחקות, בשל איחור בהחלפה שלהן, יכולת הבלימה של הרכב נפגעת, כשבמקרים קיצוניים לא נוכל לבצע בלימה מלאה ומידית של כלי הרכב שלנו.
את רפידות הבלם אין צורך להחליף בכל טיפול תקופתי. עם זאת, ידאג המוסך לבחון את מצבם בכל טיפול תקופתי. במקרים רבים, בהם רפידות הבלם שחוקות יתר על המידה, נוכל להבחין במספר סימנים מקדימים.
סימן בולט וראשוני של רפידות בלם שיש להחליף, הוא בשמיעת רעשי חריקה וצווחה מכיוון הבלמים. תחושה נוספת תתבטא בעת הבלימה בה נרגיש כמין רטט של הרכב, כשכאן יש והבעיה רחבה יותר ואינה נוגעת ישירות אך ורק לרפידות בלם שחוקות.