כריות אוויר
אנו ב SOLO מבינים את החשיבות הגדולה של כריות אוויר איכותיות שיכולות להציל חיים. אצלנו תמצא מבחר כריות אוויר איכותיות בלבד שישמרו עליכם ועל היקרים לכם.
אחד מאמצעי הבטיחות המחייבים בכלי רכב בישראל וברחבי העולם הם כריות אוויר ברכב. לאורך השנים, הוכיחו כריות אוויר לרכב את יעילותן בשמירה על שלום הנהגים והנוסעים אשר היו מעורבים בתאונות קטלניות.
אנו ב-solomycar שמים דגש רחב ומשמעותי במכירה של אביזרי בטיחות לרכבים. אצלנו, תוכלו למצוא כריות אוויר המותאמות לדגמי הרכבים שלכם, תוך ידיעה כי רכשתם אביזר בטיחותי מהימן העומד בתקנים המחמירים של משרד התחבורה ושל יצרניות רכב בינלאומיות.
מהן בעצם אותן כריות אוויר ברכב?
כריות אוויר ברכבים משמשות, כאמור, כאמצעי בטיחות המיועד למזער את הפגיעה בנהג והנוסעים ברכב בעת אירוע של תאונת דרכים.
בתאונות דרכים, בהן מתרחשת פגיעה חזקה ומשמעותית בין כלי רכב ואף פגיעה של רכב בעצם דומם בשולי הדרך, מתרחשת בלימה של כלי הרכב בתוך פחות משנייה. הבלימה המהירה מייצרת תאוצה גבוהה ישירות על גבי גופו של כלי הרכב.
למול העובדה כי הנהג והנוסעים ברכב הם גופים נפרדים ואינם חלק אינטגרלי מכלי הרכב עצמו, הם בעצם בעלי אינרציה (עיקרון הקובע כי כל גוף נוטה להישאר במצב בו הוא נמצא, כשבמצב מנוחה ישאף אותו הגוף להישאר במקומו, כשבתנועה ישאף לשמור על גודל וכיוון המהירות).
הבלימה המיידית שנוצרת בעת תאונת דרכים, מובילה למצב בו הנהג והנוסעים מיטלטלים בתוך כלי הרכב, מה שמוביל את גופם להיחשף לעומסים כבדים. אותם טלטולים עלולים להוביל לנזקים קטלניים ובלתי הפיכים של כל מי שנמצא ברכב.
תפקידן של כריות האוויר לשמש כאביזר המיועד בספיגת האנרגיה הגבוהה שנוצרת בעת תאונת דרכים ובכך לצמצמם בצורה משמעותית את הפגיעות שהיו עלולות לקרות לנהג ולנוסעים ברכב.
שימוש בכריות אוויר לרכב לאורך השנים
כריות אוויר באוטו נרשמו כפטנט בפעם הראשונה ב-1953 בארה"ב על ידי מהנדס תעשייה בגמלאות בשם ג'ון וו. הטריק (John W. Hetrick). קידום הנושא על ידי הטריק הגיע לאחר שחווה תאונת דרכים עם אשתו ובתו שנה קודם.
ב-1965 רעיון כריות האוויר החל לרקום עור וגידים דווקא ביפן על ידי מהנדס הרכבים יאסו סאבורו קובורי, מה שהוביל את האמריקאים עצמם להתעניין מחדש ברעיון וזאת בשל המודעות הציבורית הרחבה לנושא הבטיחות בנהיגה שחל באותם ימים בארה"ב.
עד שנות ה-70 כריות אוויר טרם שולבו בכלי רכב. בהמשך, חוקק הקונגרס במדינה חוק המחייב לשלב כריות אוויר ברכבים שיוצרו מ-1972. שנה קודם, ב-1971, החלה חברת "פורד" האמריקאית לערוך ניסויים ברכבים בהם מותקנות כריות אוויר, כש"ג'נרל מוטורס" החלה גם היא לפעול בנושא. בהמשך, שתי חברות ענק אלו החלו בייצור של רכבים ניסיוניים.
בשנים הראשונות, נתפסו כריות האוויר כאמצעי בטיחות המהווה תחליף לשימוש בחגורות בטיחות, מה שהוביל אף להסרה של חגורות הבטיחות ברכבים בהם הותקנו כריות אוויר, כשבמקביל אירעו מקרים בהם כריות האוויר הופעלו לשווא והובילו למספר מקרי מוות מצערים.
באמצע שנות ה-70 הוחלט בארה"ב לבטל את חובת אבזור הרכבים בכריות אוויר, כשבעלי רכבים יכלו לבחור בעצמם האם הם רוצים בהתקנה של אביזר זה.
בסוף שנות ה-70, שקלו במשרד התחבורה לחייב את בעלי הרכבים בישראל בהתקנה של כריות אוויר. למול העובדה כי אביזרים אלו היו עדיין בשלבי פיתוח, הוחלט בסופו של דבר להימנע מחיוב בעלי הרכבים בהתקנתם.
חברת "דיימלר בנץ" הגרמנית הייתה החברה הראשונה ששילבה בצי הרכבים שלה כריות אוויר, כשאלו הותקנו אך ורק מול הנהג, זאת לצד התקנה של חגורת הבטיחות. החלטתה של "דיימלר בנץ" הובילה יצרניות רכב אירופאיות נוספות לקבל את אותה החלטה, כשלתוך שנות ה-80 החלה הפנמה בעולם הרכב כי כריות האוויר מהוות אמצעי בטיחות משלים לחגורות הבטיחות.
בסוף שנות ה-80 הפכו כריות האוויר לרכב לאביזר מחייב בארה"ב. כריות אוויר החלו להיות מותקנות בתחילת שנות ה-90 גם מול כיסאו של הנוסע היושב לצידו של הנהג, כשהראשונה שהחלה בהתקנה זו הייתה חברת "קרייזלר". בסוף שנות ה-90 הוחלט בארה"ב לחייב שילוב של כריות אוויר גם לצד הנהג.
כיצד פועל המנגנון בכריות אוויר באוטו?
תפקיד כריות האוויר להתנפח בעת תאונת דרכים ובכך למנוע, כאמור, חבטה חזקה וקטלנית יותר בראשו של הנהג והנוסעים. כריות האוויר ברכבים פועלות באמצעות תגובה כימית הנחשבת לפשוטה, כשזו מתבצעת בתוך מערכת סגורה ומופעלת באמצעות טמפרטורה גבוהה הנוצרת בעקבות המכה.
בזמן תאונה, ההאטה הפתאומית המתרחשת מובילה להפעלה של מתג המתחיל את אותה תגובה כימית. התגובה הכימית מובילה לפירוק של סודיום אזיד (NaN3) לנתרן מוצק ולחנקן, כשזו בעצם תגובה שפולטת חום (תגובה אקסותרמית). לתגובה פולטת החום מתווסף מחמצן שיאפשר יחד עם הנתרן ליצירה של תחמוצת הנתרן (Na2O).
יצירת החום הגבוה מובילה להתפשטותו כגז, בהתאם לחוק בויל (חוק המראה את הקשר בין לחץ ונפח בתוך מערכת סגורה – בהינתן כמות קבועה של גז בטמפרטורה גבוהה, כשככל שהלחץ המופעל על הגז גבוה נפחו ירד ולהפך) מה שמוביל להתנפחות כרית האוויר, כשבתוך זמן קצר של 50 אלפיות השנייה הגז מתקרר וכרית האוויר מתכווצת באופן חלקי, מה שמאפשר לנהג והנוסעים מרחב תנועה ונשימה בצורה קלה יותר.
כריות אוויר קדמיות
אלו מהוות את כריות האוויר מול הנהג והנוסע שלצידו. מדובר על כריות האוויר המתמלאות במהירות בעת תאונה ומיועדות לספק הגנה על הראש והחזה של הנהג והנוסע שלצידו.
עם פיתוחן לאורך השנים, הוכחו כריות האוויר הקדמיות כאביזר בטיחותי יעיל ביותר בהפחתת הסיכון לפגיעות קטלניות בתאונות דרכים בהן התרחשה התנגשות חזיתית. על פי ה-NHTSA (המנהל הלאומי לבטיחות בדרכים של ארה"ב) כריות האוויר הקדמיות היוו אביזר בטיחות בכלי רכב שהציל יותר מ-50 אלף חיי אדם בשנים 1987 ועד 2017.
כריות אוויר לברכיים
מדובר על כריות אוויר הממוקמות באזור לוח המחוונים התחתון מתחת לעמוד ההגה. כריות אלו מיועדות להגן על הברכיים והרגליים של הנהג והנוסע שלצידו. לאורך השנים, יעילותן של כריות אלו הוכחה כיעילה בהפחתה משמעותית בפגיעות של גפיים תחתונות.
כריות אוויר צידיות
כריות אוויר אלו ממוקמות, ברוב המקרים, במשענות המושבים ברכב, בדלתות או בצידי החלקים הפנימיים ברכב. מטרתן של כריות אלו לספק הגנה נוספת ובכך לתרום להפחתה של פציעות ופגיעות נוספות בעת תאונת דרכים.
במקרים של תאונות דרכים שהובילו להתהפכות של הרכבים, הפכו כריות האוויר הצידיות למשמעותיות ביכולת לסייע, כשבמקרים רבים סייעו במניעה והפחתה של פגיעות באיברים פנימיים.
כריות אוויר וילון
כריות אוויר וילון הינן כריות הנפרשות מתקרת הרכב משני צדדים כשהן מתרחבות כלפי מטה עד לכדי כיסוי של חלונות הצד ברכב. הכריות מספקות בעצם אביזר המרפד את ראשיהם של הנוסעים למול דפנות הרכב, השמשות ואך בכניסה של עצמים מסוכנים אל תוך חלל הרכב.
בדומה לכריות אוויר צידיות, גם כריות הווילון התגלו כמשמעותיות בתאונות דרכים בהן אירעה התהפכות של כלי הרכב.
כרית אוויר מרכזית
כרית אוויר מרכזית, המוכרת גם בשם כרית אוויר בצד הרחוק, מהווה את אחד מהפיתוחים החדשים יותר בעולם הרכב ומכאן שגם הנתונים שנאספו בנוגע ליעילותה עדיין אינם מלאים.
כרית האוויר המרכזית אלו ממוקמת בין המושבים הקדמיים ברכב, כשברוב הדגמים הכרית תתפרש מתוך מושב הנהג. הכרית מתפרשת כלפי חוץ באמצעות קונסולה לתוך המרחב בין שני המושבים הקדמיים ובכך מייצרת מחסום וריפוד נוסף להגנה על ראש הנהג והנוסע לצידו ועל חלקים נוספים בפלג גופם העליון.
כריות אוויר אחוריות
כריות אלו ממוקמות לרוב במשענות הגב של המושבים הקדמיים או בתקרת כלי הרכב. תפקידן של כריות אלו בהגנה על הנוסעים הנמצאים במושבים האחוריים ברכב. אלו נחשבות יעילות במקרים בהם רכבים חוו התנגשות בחלקם האחורי.