בולמי הגה
בולם הגה: למה צריך אותו, איך הוא עובד, ואיזה כדאי?
לא פעם, אנו כנהגים נצטרך להשיג חלקי חילוף איכותיים לרכב, כשהשאיפה היא לרכוש חלקי חילוף אמינים ובטיחותיים. אחד מחלקי החילוף החשובים, בכל הנוגע למערכת בולמי הזעזועים ברכבים, הוא בולם הגה.
בטרם נתמקד בתפקידו של בולם ההגה, חשוב להתייחס למערכת בלימת הזעזועים ברכב, כשבולם ההגה מהווה חלק ממנה.
מערכת בלימת הזעזועים ברכב מיועדת לרכך ולבלום את הזעזועים הנוצרים בעת נהיגה, זאת בשל התנודות השונות שנוצרות, לבטח בדרכים רבות הרחוקות מלהיות חלקות. מדובר במערכת בטיחותית וחשובה, שיש בה לשמור על שלמות הרכב ושלום הנהג והנוסעים בו.
מערכת בלימת הזעזועים ברכב הינה מערכת הידראולית – מערכת הפועלת על העברת שמן, לרוב באמצעות מעברים צרים. במקרים ובהם קפיץ ברכב מתכווץ נוכח מכשול בכביש, מתקיים מעבר מהיר של שמן המאפשר לאותו קפיץ "לספוג" את אותו זעזוע, כשהשבת הקפיץ למצבו הרגיל תיקח מעט יותר זמן וזאת בשל תנועת חזרה איטית של השמן.
למערכת בלימת הזעזועים, שבתוכה בולם הגה, תפקיד נוסף והוא הגברת אחיזת הרכב לכביש, במיוחד בעת פניות חדות ובמקרים בהם מדובר על כביש משובש. חשוב להבין, כי לאורך זמן מדובר במערכת שמתבלה, ומכאן שזו נבחנת ונבדקת ביתר שאת בכל טיפול תקופתי.
למה צריך בולם הגה?
בטרם נעמיק אודות הצורך בבולם הגה, נתייחס בעצם לחלק ברכב איתו אנו, כנהגים, באים במגע לאורך כל זמן הנהיגה – ההגה עצמו.
ההגה ברכב מהווה בעצם חלק ממערכת הניווט וההיגוי בכל כלי רכב, כשאותו ניתן אף לפגוש בכלי שייט רבים וגם בכלי תעופה מסוימים. מדובר בחלק הנשלט על ידי הנהג עצמו, כששאר החלקים במערכת ההיגוי מגיבים לאותה תנועתיות שנוצרת מהנהג להגה.
אצל נהגים ותיקים רבים, קיימת תכונה בה הם מסוגלים להבחין כי יש וקיימת בעיה במערכת ההיגוי, כשזו יכולה לכלול גם בעיה בבולם הגה, וזאת באמצעות שימוש של מספר דקות ברכב, כשלפתע, התחושה שהם חווים בהפעלת ההגה מעט שונה, כשזה הופך לקשה יותר לתפעול, או לחלופין קיימת תחושה כי להגה חיים משל עצמו.
בולם הגה, המוכר גם בשמות בולם או מייצב היגוי, עוצב לראשונה עוד בשנות ה-60, כשבשנים הראשונות בולמי הגה נוצרו כדסקיות חיתוך. מדובר בחלק חשוב ומשמעותי ברכב שנועד לבלום תנועות ותנודות בלתי רצויות ומבוקרות של מנגנון ההגה ברכב, כשתנודות אלו מכונות בתחום האופנועים כ"תנועת המוות" (Death Wobble).
בולם הגה לרכב תקול מהווה בעיה שמחייבת התייחסות מיידית. גם בשל העובדה כי אי תקינותו תוביל במהרה לפגיעה במתלי הרכב, ברכיבי היגוי שונים, בנזק משמעותי למוטות המסילה, מסבי הגלגלים, מפרקים כדוריים ואף פגיעה במוטות הקשר ויישור של הרכב.
נכון להיום, קיימים רכבים בהם לא קיים בולם הגה שהוא בילט אין, כשפונקציית שליטת ההגה ברכב מהווה פונקציה אחת, מיני רבות, הנוגעת למערכת בלימת הזעזועים של הרכב. עבור בעלי רכבים המחזיקים ברכבי 4 על 4 ורכבי שטח, עולה השאלה האם יש צורך להוסיף לרכבם בולם הגה, כששאלה זו תלויה כמובן בפרמטרים שונים שחשוב לקחת בחשבון, בין אם מדובר על דגם הרכב, שנותיו על הכביש ומתארי השטח בהם הוא נמצא בחלק ניכר מהזמן.
קיימת טענה כי בולם הגה יכול להוות גם כחלק המקשה על הנהיגה, כשהוא עלול ליצור התנגדות עבור נהגים בהפעלת ההגה בעת פניות חדות. על מנת שאותו בולם הגה יהפוך לחלק התורם לחוויית הנהיגה, נושא התאמתו וכיוונונו בכל רכב הוא קריטי ומשמעותי, כשבהמשך המאמר נתייחס לדגמים והמאפיינים השונים שיש לחלק זה.
כיצד ניתן לבדוק תקינות בולם הגה מפורק?
בולם הגה לרכב שאינו תקין, יוביל אתכם לחוש זאת במהרה. במקרים אלו, בעת נהיגה על הכביש ניתן יהיה לחוש בתוך מספר דקות בתנודות ורעידות לא רצוניות של הרכב, כשאלו עלולות להוביל לתאונה. במקרים אלו, חשוב כמובן לעצור בבטחה בשולי הדרך ולהזמין גרר, על מנת שזה יפנה את הרכב לבדיקה יסודית, בכדי לבחון האם בולם ההגה מפורק, זאת לצד בחינה רחבה ומדוקדקת הנוגעת למערכת בלימת הזעזועים ברכב.
בחינת תקינות בולם הגה מפורק חשוב שתעשה על ידי אנשי מקצוע. בחינת בולם ההגה תעשה על ידי בדיקת תפקודו בעת נהיגה ואף בבחינה שלו בעין, זאת בכדי לבחון את שלמותו. בבחינת בולם ההגה בנהיגה, במידה ואותו בולם מפורק או שהוא אינו תקין, יחוש איש המקצוע כי בחלק מהנהיגה גלגלי הרכב הם אלו ש"שולטים" על הכיוון, זאת בנוסף לתחושה כי אותם גלגלים "מתנגדים" לכיוון שהורתם לרכב לנסוע באמצעות ההגה.
יש מקרים בהם הבעיה בבולם ההגה נוגעת לבעיה באטמים, כשאלו הפגומים יגרמו לדליפת שמן. דליפת שמן מבולם ההגה, כמו בחלקים הידראוליים אחרים, הופכת אותו ללא יעיל. גם כאן, בחינה מעמיקה של איש מקצוע תוכל להוביל למסקנה האם מדובר רק בדליפת שמן שיש לטפלה, כשמניעת דליפת השמן תשיב לבולם ההגה את יעילותו וזאת מבלי הצורך להחליפו בבולם הגה חדש.
אנשי מקצוע בתחום מדגישים כי במקרים רבים בהם כלי הרכב רועד בעת נהיגה, יש והבעיה לא מתייחסת רק לבעיה מסוימת בבולם ההגה. כפי שכבר הבנו, מערכות ההיגוי ובלימת הזעזועים ברכב מהוות מערכות מורכבות, כשלצד בדיקת בולם ההגה, על אנשי המקצוע לוודא כי אותן מערכות עובדות כראוי ובמקרים בהם כן אותר פגם כלשהו בבולם הגה, יש ואולי אותו פגם מכסה על בעיה נוספת שקיימת באותן מערכות, כשלאותה בעיה לא ניתנת התייחסות ראויה.
כיצד עובד בולם הגה, ואיזה סוג נחשב הכי בטיחותי?
בולם ההגה משמש כחלק המסוגל לספוג אנרגיה לא רצויה כשהרכב נע מצד לצד ובכך לאפשר למזלגות ולמערכת בולמי הזעזועים ברכב לפעול באופן ראוי. הדבר משמעותי עוד יותר כשמדובר באופנועים, כשאלו בהם השלדה אינה מותקנת כראוי עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להתרסקות בעת נהיגה.
התאמת סוג בולם הגה לכלי הרכב שמורה למומחים בתחום הרכב, המכירים מקרוב את מערכת בלימת הזעזועים ברכבים שונים, כשישנם אף רכבים שונים שיזדקקו במקרים מסוימים לבולם הגה כפול. שימוש בבולם הגה כפול ניתן יהיה לראות, לרוב, ברכבים גדולים, דוגמת משאיות, ואף באסדות שטח רחבות.
נכון להיום, קיימת הבחנה בין שני סוגים מרכזיים של בולמי הגה – בולם הגה לינארי ובולם הגה סיבובי. שני סוגים אלו אמורים לאפשר לרכב ולהגה את אותו ייצוב, כשבולם הגה לינארי משנע ומחליק שמן באמצעות בוכנה, כשזה הסיבובי דוחף שמן למערכת באמצעות מעברים קטנים ייעודיים.
בשוק בולמי ההגה ניתן למצוא בולמים שאותם ניתן להתאים למערכת ההיגוי ברכב וזאת באמצעות ידיות המאפשרות כיוונון והתאמה אידיאלית. בחלק מבולמי ההגה ניתן למצוא רכיבים אלקטרוניים שונים, כשאלו מסוגלים ליצור התנגדות ביחס למהירות הרכב, כשגובה ההתנגדות גובר עם התגברות המהירות.
היכולת להתאים לכל כלי רכב את בולם ההגה האידיאלי עבורו, הופכת את אותה התאמה אידיאלית לכזו הנחשבת להכי בטיחותית ויעילה. מעבר לכך, גם כאן חשוב להבין כי בולם הגה מהווה חלק חילוף משמעותי וקריטי לבטיחות הרכב, הנהג והנוסעים ועל כן אנו ב-solomycar ממליצים לרכוש בולם הגה מחברות מהימנות ומקצועיות, ששמות דגש רב על איכות חלקי החילוף המוצעים לקהל לקוחותיהם.